måndag 6 april 2009

Film


Titel: Seven Footprints to Satan
Regi: Benjamin Christensen

IMDB-sax:

"A young man of society wants to make an expedition to Africa, but his fiancée asks him for help about one of her fathers guests shortly before his planed departure. Her suspects about that guest were serious, this man tries to steal one of her fathers rubin, and she and her fiance are kidnapped and brought to a house, where strange things happen. The whole thing becomes a nightmare under the direction of a mysterious Mr. Satan."


Såg just denna och tänkte skriva ett par rader. Hade ganska höga förhoppningar, Christensen brukar imponera och premissen lät spännande. Och jag blev inte besviken alls. 80 år har filmen nu på nacken, men den har åldrats bra tycker jag. Faktum är att den har många fina saker jag skulle vilja peka på. En dvärg, en gorillaman, en dogboy, en opiumrökande asiat, fagra damer och stiliga herrar med otadlig klädsel, ett mystiskt hus, (mar-)drömsk stämning, expressionistiska skuggor och en hel uppsjö av konstiga händelser som säkerligen till och med skulle få Lynch att klia sig i huvudet.


Enda negativa var väl kvalitén på dvd'n jag har, men jag är osäker på om bättre finns bevarat (kanske den klippta då, men den är 17 minuter kortare), och det faktum att textrutorna var på italienska så vissa nyanser antagligen gick mig förbi. Inga problem att hänga med dock, om man bara har ett mimimum av kunskaper i något romanskt språk. Slutet kom jätteabrupt, fråga mig inte varför, mitt i, men enligt mina beräkningar hade filmen spelat så många minuter som den skulle.

Allt som allt blir det 5 av 7 till denna lilla film, alltså en KAMEL!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar